به گزارش قدس خراسان، وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه در آیین آغاز پنجمین اجلاس سراسری نماز دانشآموزان کشور در مشهد افزود: با کمال تاسف در فرآیند کوچکسازی و چابکسازی ناموفق عمل کردهایم و بخشهایی را با این نیت ضعیف کردهایم که از آن جمله میتوان به ساختار انجمن اولیاء و مربیان اشاره کرد.
رضا مراد صحرایی با بیان اینکه اکنون نقش انجمن اولیا و مربیان در مدارس بسیار ضعیف شده است، بیان کرد: این امر ناشی از برداشت اشتباه از چابکسازی است و خوشبختانه در این دوره کار را شروع کردیم و اساسنامه جدید انجمن تهیه و تدوین شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: مدرسه شریک خانواده است و برای این منظور باید سازو کاری باشد تا والدین نسبت به آینده فرزندانشان دغدغه ذهنی داشته باشند.
وی تاکید کرد: باید خانواده دانشآموزان به این نتیجه برسند که تربیت و پرورش از آموزش مهم تر است و پیشی گرفتن تربیت و آموزش از خانواده شروع میشود، بنابراین والدین باید برای فرزندانشان وقت بگذارند.
صحرایی با بیان اینکه حضور مادران و دختران در کنار هم در اردوهای یک روزه آموزش و پرورش نوید بخش تحول بزرگی در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: تقویت رابطه میان والدین و فرزندان از ضرورت های زندگی است.
کار فرهنگی باید دارای اصالت باشد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش ما در انجام کار فرهنگی در راستای تربیت و پرورش دانشآموزان است، گفت: کار فرهنگی باید دارای اصالت باشد تا شاهد اثرگذاری آن باشیم.
به گفته وی، خدمت فرهنگی باید به کار فرهنگی متصل شود تا شاهد تاثیر مثبت آن در دانشآموزان باشیم.
وی ادامه داد: اهمیت کار فرهنگی را بیش از پیش باید در آموزش و پرورش نشان داد و در عین حال کار فرهنگی معطل عمل هم هست و باید در عرصه عمل کارایی خود را نشان دهد.
صحرایی با اشاره به ضرورت وجود نمازخانه در مدارس بیان کرد: موضوع نماز و اقامه آن وابستگی مطلق به وجود موکب یا نمازخانه ندارد، بلکه وابسته به اصل اصلاح شدن پیش فرضها است، به این معنا که باید اقامه نماز در اعتقادات و باورها قوی شود.
وی با بیان اینکه امروز با نسلی مواجه هستیم که دنیای متفاوتی دارند، گفت: اما باید بدانیم این نسل هم دارای فطرت بوده و اقامه نماز که پاسخگویی به یک نیاز فطری است باید ترویج و آموزش داده شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازم است معاونت پرورشی برای نماز خواندن دانشآموزان بر روی نماز سروقت خواندن مدیران کار کند، گفت: آیین نامه اجرایی مدارس اختیارات فوق العاده به مدیران داده که می توانند در این زمینه تصمیمگیری کنند.
صحرایی اظهار کرد: سخنرانی رییسجمهور بسیار امیدآفرین، انسجام بخش و راهگشا بود و ترور شهید اسماعیل هنیه بار دیگر نشان داد، با شهادت بزرگانی مانند سردار سلیمانی و اسماعیل هنیه، جبهه مقاومت قوی تر شده است.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که اسرائیل به نقطه نابودی و زوال رسیده است، جبهه مقاومت امروز به مسئله اول جهان تبدیل شده است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور هم در ادامه این آیین گفت: در تفکر اسلامی تأکیدی جدی به اقامه نماز شده است، در ستاد اقامه نماز افرادی با انگیزه و پرشور در کنار یکدیگر به تفکر نشسته و برای ترویج اقامه نماز راهکار ارائه میکنند. تمام وزرای آموزش و پرورش در این راستا به ما کمک کردند، اما اینکه مدیران کل، معاونین پرورشی، مدیران ستاد اقامه نماز با همافزایی در کنار یکدیگر اتاق فکری تشکیل دهند، این یک کار جدید و درخور تمجید است.
سید احمد زرهانی بیان کرد: پیشنهاد میشود، یافتههای کمیتههای تخصصی و ستاد اقامه نماز با یکدیگر تلفیق و تحکیم شود و در نهایت وظایف ستاد، معاونت پرورشی اداری به مدرسه ابلاغ شود.
وی افزود: طی جلسهای با جناب میرمحمدی، مسئول خدمات حوزه علمیه قم، بر اساس این تعامل، حق الزحمهای در ماه به روحانیونی که برای اقامه نماز وارد مدارس میشوند، اختصاص داده شود. این آغاز راه است و در بعضی استانها مانند قم شروع شده و در برخی استانها روند در حال پیگیری است.
زرهانی عنوان کرد: یکی از مشکلات، کم فروغی نماز در محیط خانه است. آثاری از تهاجم فرهنگی گریبانگیر جامعه ما شده است. در گزارشات قرائت شده در جلسه چندین بار به نقش اولیا و مربیان اشاره شد که بسیار موثر است. بر روی آموزش خانواده بسیار کار شده و در این خصوص جلساتی با اساتید مختلف برگزار شد و در حال حاضر دهها جلد کتاب در حوزه آموزش خانواده وجود دارد.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: بایستی برای نقشآفرینی انجمنهای اولیا و مربیان سرمایهگذاری کنیم. در ستاد اقامه نماز، مرکز تخصصی نماز قم، شکل گرفته و مراکز مشهد و اصفهان در حال راهاندازی است.
وی افزود: چند استان ظرفیت آموزش تخصصی نماز را دارند که سال گذشته با همت آموزش و پرورش، در استان مرکزی برای ۸ استان و در حدود 2000 نفر از امامان جمعه و مدیران، دوره آموزشی برگزار شد و امسال نیز این طرح در حال اجراست.
زرهانی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم این دورهها را در سطح ملی برای تمام مدیران و ارکان مدارس به تدریج اجرا کنیم و دارای امکانات کافی و نیروی متخصص و با انگیزه برای اجرایی شدن این طرح هستیم.
وی اظهار کرد: از دیگر مسائل مهمی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، موضوع کتاب و کتابخوانی است. کودک و نوجوان ما اگر به مبدا و معاد اعتقاد داشته باشد و این مباحث را با استدلال و مطالعه بپذیرد، با استحکامات فکری آمادگی بیشتری برای اقامه نماز خواهد داشت.
زرهانی گفت: با همت استاد قرائتی در حوزههای مهدویت، قرآن و نماز چند صد جلد کتاب منتشر شد. این کتابها در دسترس عموم بوده و در تلاشیم تا کتابخانههای مدارس مختلف را مجهز کنیم که ستاد اقامه نماز نیمی از هزینههای این طرح را متقبل میشود.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: فرزندان ما با کمک مسئولان، از دوران پیشدبستانی تا پایان دوران متوسطه، بایستی با مفاهیم نماز آشنا شوند و اگر مدیر و مسئولان وارد نماز شوند، دانشآموزان نیز به تبع آنها پرشور در صفوف نماز حاضر خواهند شد.
پنجمین اجلاس سراسری نماز دانش آموزان با حضور وزیر آموزش و پرورش امروز در محل ساختمان بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.
نظر شما